Porady i wskazówki
Samochody elektryczne
Czas i koszt ładowania samochodu elektrycznego

Czas i koszt ładowania samochodu elektrycznego

Spis treści
    czas ładowania samochodu elektrycznego

    Samochód elektryczny możemy ładować w domu na kilka sposobów. Każdy z nich wpłynie na szybkość ładowania. Zobacz poniżej, jaki jest czas i koszt ładowania samochodu elektrycznego.

    Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.

    Porównaj oferty od lokalnych instalatorów

    Sposoby ładowania samochodu elektrycznego

    Ładowanie samochodu elektrycznego może być realizowane na trzy sposoby:

    1. Ładowanie z gniazdka.
    2. Domowa stacja ładowania – ładowarka ścienna może być 1-fazowa lub 3-fazowa
    3. Stacja szybkiego ładowania – publiczne ładowarki mogące osiągać moc do 350 kW

    Tutaj skupimy się jedynie na ładowaniu samochodu elektrycznego w domu – czyli na dwóch pierwszych sposobach.

    Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazdka (typ 1)

    To najprostszy sposób ładowania auta. Podłączasz kabel do ładowania auta do gniazdka domowego i to wszystko.

    Aby wykorzystać dostępną w gniazdku moc oraz zadbać o bezpieczeństwo, nie podłączaj do tego gniazdka innego odbiornika. Jeśli dwa gniazdka znajdują się obok siebie, najprawdopodobniej są na tym samym obwodzie, więc drugie gniazdko lepiej zostawić niewykorzystane.

    Każdy producent samochodu elektrycznego powinien dołączać kabel umożliwiający ładowanie auta z domowego gniazdka, jednak nie każdy to robi (Tesla zaprzestała dostarczania w standardzie kabli do ładowania z gniazdek domowych – kable można kupić osobno w cenie 300 USD).

    Ładowanie z gniazdka jest co prawda nieskomplikowane jednak trwa dość długo. Na ogół moc ładowania nie przekracza 2,3 kW, co w zależności od samochodu oznacza, że godzina ładowania umożliwi przejechanie ok. 15 km.

    Zobacz porównanie cen najpopularniejszych magazynów energii.

    Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka (typ 1)

    Powiedzmy, że kupiłeś Nissana Leafa z akumulatorem o pojemności 40 kWh i chcesz naładować baterię od blisko zera (w nowym Leafie minimum oznacza ok 3 kWh). Będziesz na to potrzebował ok 21 godzin.

    W przypadku tego samego modelu ale z baterią o pojemności 62 kWh, czas ładowania wyniesie 32 godziny.

    Posiadacze Renault Zoe z bateriami o pojemności 52 kWh będą potrzebowali około 27 godzin aby naładować akumulator do pełna.

    W przypadku Tesli Model 3 SR+ z baterią o pojemności 60 kWh czas ładowania wyniesie ok 37 godzin.

    Jak widać czas ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka domowego jest dość długi. Na ogół jednak nie potrzebujemy ładować akumulatora od zera do pełna. Wg statystyk przeciętnie w Polsce przejeżdżamy 22 km dziennie. To oznacza, iż dwie godziny ładowania dziennie powinny wystarczyć.

    Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych – ładowarka ścienna (typ 2)

    Ładowarka ścienna jest na ogół montowana na ścianie – na co wskazuje nazwa.

    Posiadacze instalacji fotowoltaicznych mogą kupić inwerter fotowoltaiczny ze zintegrowaną ładowarką naścienną taką jak Solar Edge:

    czas ładowania samochodu elektrycznego

    Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą domowej stacji ładowania jest znacznie szybsze niż ładowanie z gniazdka. O ile będzie szybsze zależy od tego czy zastosowana ładowarka będzie 1-fazowa czy 3-fazowa:

    • 1-fazowa ładowarka do samochodu – około 4 razy szybsza od ładowania z gniazdka,
    • 3-fazowa ładowarka do samochodu – około 6 razy szybsza od ładowania z gniazdka; w przypadku niektórych modeli aut elektrycznych różnica może wynieść nawet 12-krotność.

    Wadą ładowarek naściennych jest ich cena – zobacz porówanie cen ładowarek do samochodów elektrycznych.

    Jeżeli nie jesteś pewien co wybrać, możesz na początek ładować z gniazdka a zakup ładowarki naściennej odłożyć na później.

    Zobacz, ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna w zależności od wielkości.

    1-fazowa ładowarka naścienna (typ 2)

    Jeśli dom posiada 1-fazową instalację elektryczną, można zamontować jedynie ładowarkę 1-fazową. Na rynku dostępne są modele umożliwiające ładowanie z mocą do 7,4 kW. Warto jednak przed zakupem upewnić się, jaką dysponujemy mocą przyłączeniową aby nie było rozczarowań.

    Ładując Teslę 3SR+ ładowarką naścienną o mocy 7,4 kW, możemy:

    • w ciągu godziny dostarczyć energii potrzebnej do przejechania ok 50 km,
    • pełne ładowanie 60 kWh baterii od zera do 100% zajmie około 9 godzin.

    Biorąc pod uwagę, iż już wspomniany przeciętne dzienny przebieg aut na terenie Polski wynosi 22 km, jednofazowa ładowarka naścienna w zupełności powinna zapewnić potrzebną ilość energii do ładowania samochodu elektrycznego.

    3-fazowa ładowarka naścienna (typ 2)

    Na rynku dostępne są 3-fazowe ścienne ładowarki do samochodów elektrycznych o mocy do 22 kW, co odpowiada trzykrotnej mocy ładowarki jednofazowej. Jednak ładując Teslę 3SR+ skrócimy czas ładowania 1,5 zamiast 3 razy. Oznacza to:

    • dostarczenie w ciągu godziny energii umożliwiającej przejechanie ok. 75 km,
    • pełne ładowanie 60 kWh baterii od zera do 100% zajmie około 6 godzin.

    Powodem dla którego ładowanie baterii Tesli 3SR nie zmniejszyło się 3-krotnie w stosunku do ładowarki jednofazowej jest jednostka ładująca na pokładzie tego auta. Umożliwia ona ładowanie z mocą maksymalnie 11 kW. Można jednak znaleźć samochody elektryczne, które pozwalają na szybsze ładowanie. Przykładem jest Renault Zoe, który umożliwia ładowanie z mocą 22 kW.

    Niektóre samochody elektryczne nie pozwalają na wykorzystanie pełnych możliwości ładowarek ściennych typu 2, ponieważ ich aparatura pokładowa posiada ograniczenia prądu ładowania. Przykłady takich aut poniżej:

    • Nissan Leaf – pojemność baterii 39 kWh, moc ładowania 3,6 kW,
    • Nissan Leaf e+ – pojemność baterii 59 kWh, moc ładowania 6,6 kW,
    • Hyundai IONIQ Electric – pojemność baterii 38 kWh, moc ładowania 7,2 kW,
    • Hyundai Kona Electric – pojemność baterii 38 kWh, moc ładowania 7,2 kW,
    • BYD Seal U – pojemność akumulatora 72 kWh, moc ładowania 11 kW,

    Posiadacze instalacji fotowoltaicznych mogą wybrać ładowarkę 3-fazową z możliwością automatycznego przełączania w tryb 1-fazowy i ładować samochód tylko energią z fotowoltaiki.

    Zobacz porównanie cen najpopularniejszych paneli fotowoltaicznych.

    Czas ładowania samochodu elektrycznego

    Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od różnych czynników, takich jak pojemność akumulatora, moc ładowania, a także szereg innych czynników. Aby jednak dać Ci wyobrażenie, poniżej przegląd szacunkowego czasu ładowania średniej wielkości samochodu elektrycznego.

    Aby zapewnić dość dokładne przybliżenie, poniżej zestawienie, ile ładuje się samochód elektryczny. Zestawienie porównuje różne pojemności akumulatorów i różne moce ładowania:

    Pojemność baterii25 kWh50 kWh75 kWh100 kWh
    Moc ładowania (Poniżej)
    2.3 kW10h30m24h30m32h45m43h30
    7.4 kW3h45m7h45m10h00m13h30m
    11 kW2h00m5h15m6h45m9h00
    22 kW1h00m3h00m4h30m6h00
    50 kw36 min53 min1h20m1h48m
    120 kW11 min22 min33 min44 min
    150 kW10 min18 min27 min36 min
    240 kW6 min12 min17 min22 min
    *Przybliżony czas ładowania samochodu elektrycznego od 20% do 80% naładowania akumulatora.

    Zobacz porównanie cen falowników hybrydowych.

    Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym

    Cena ładowania akumulatora a tym samym kosztów zużycia prądu w codziennej jeździe będzie zależeć od kilku parametrów.

    Pierwszy z nich to cena prądu. Wg obowiązujących od 1 stycznia 2025 roku cen prądu, za 1 kWh zapłacimy od 0,98 zł do 1,1 zł. Ładowanie w nocy w taryfie G12 natomiast to koszt od 0,70 zł / kWh do 0,73 zł / kWh. Dla takich stawek policzyliśmy w poniższej tabeli kosz ładowania pojazdu dla 100 km jazdy.

    Dane dotyczące zużycia energii pochodzą od producentów samochodów elektrycznych i uwzględniają jazdę po mieście oraz na autostradzie. Dla jazdy wyłącznie po mieście można przejechać do 30% więcej niż w tabeli. Natomiast jazda autostradą może zmniejszyć zasięg do ok 20%. Silnik spalinowy ma inne charakterystyki zużycia energii dlatego wygląda to odwrotnie niż w silniku spalinowym.

    Zużycie energii
    kWh/ 100 km
    Taryfa G11Taryfa G12
    (tańsza strefa)
    G12r
    (tańsza strefa)
    BYD Atto 2 45,1 kWh18419 zł13 zł12 zł
    BYD Dolphin Surf 43.2 kWh Comfort16317 zł12 zł10 zł
    BYD Dolphin Seal 82.5 kWh RWD17218 zł12 zł11 zł
    BYD Seal U 71.8 kWh19,921 zł14 zł12 zł
    BYD Sealion 7 91.3 kWh AWD Excellence21222zł15 zł13 zł
    BYD Tang 108.8 kWh23725 zł17 zł15 zł
    Maxus MIFA 923024 zł17 zł14 zł
    Nissan Leaf 39 kWh16,617 zł12 zł10 zł
    Skywell BE11 Long Range20822 zł15 zł13 zł
    Tesla Model 315,116 zł11 zł9 zł
    Kia e-Niro 64 kWh17,318 zł12 zł11 zł
    Kia EV6 SR2WD17,719 zł13 zł11 zł
    Tesla Model Y Performance18,119 zł13 zł11 zł
    Renault Zoe ZE40 R11016,117 zł12 zł10 zł
    Audi e-tron 55 quattro23,725 zł17 zł15 zł
    Skoda Enyaq iV 8018,319 zł13 zł11 zł
    Koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym, ładowanie akumulatora w domu w taryfie G11, G12, lub G12r (Energa).
    Zobacz ceny prądu w taryfie G11, taryfie G12, taryfie G12r.

    Zobacz, jakie są prognozy cen prądu na 2026 r. na podstawie cen giełdowych, po jakich sprzedawcy prądu kupują dzisiaj energię elektryczną z dostawą w 2026 r. (tzw. kontrakty na dostawę prądu w 2026 r.).

    Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.

    Porównaj oferty od lokalnych instalatorów

    Ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka – czy może być za darmo?

    W Wielkiej Brytanii, sprzedawca prądu Octopus Energy i producent samochodów elektrycznych BYD uruchomiły pierwszy pakiet vehicle-to-grid (V2G) – oferując kierowcom całkowicie bezpłatne ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Za jedyne 300 funtów miesięcznie klienci otrzymują samochód BYD Dolphin EV, dwukierunkową ładowarkę i dostęp do cen prądu w taryfie dynamicznej.

    Samochód trzeba ładować około 20 razy w miesiącu, gdy energia elektryczna jest tania i rozładowywać się z powrotem do sieci w godzinach szczytu. Octopus szacuje, że kierowcy mogą dzięki temu wyzerować koszty ładowania – oszczędzając prawie 1.000 funtów rocznie w porównaniu z benzyną.

    Podobną usługę oferuje już od jakiegoś czasu we Francji Renault w swoich samochodach Renault 5.

    Model ten oferuje korzyści nie tylko dla posiadaczy samochodów elektrycznych:

    • samochody elektryczne stają się elementami systemu energetycznego,
    • poprawia się elastyczność sieci,
    • sprzyja popularyzacji samochodów elektrycznych dzięki obniżce kosztów eksploatacji.

    Zobacz, gdzie i w jakiej wysokości możesz uzyskać dofinansowanie do montażu Odnawialnych Źródeł Energii – programy dotacyjne do OZE lokalne, oraz ogólnopolskie.

    Autor: Ryszard Jesionowski

     

    Skorzystaj z formularza kontaktowego
    Zdobądź 3 oferty od lokalnych instalatorów
    Zdobądź oferty