Samochody elektryczne
Domowa ładowarka do samochodów elektrycznych – porównanie
2025-07-05
12 min
Samochód elektryczny możemy ładować w domu na kilka sposobów. Każdy z nich wpłynie na szybkość ładowania. Zobacz poniżej, jaki jest czas i koszt ładowania samochodu elektrycznego.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Ładowanie samochodu elektrycznego może być realizowane na trzy sposoby:
Tutaj skupimy się jedynie na ładowaniu samochodu elektrycznego w domu – czyli na dwóch pierwszych sposobach.
To najprostszy sposób ładowania auta. Podłączasz kabel do ładowania auta do gniazdka domowego i to wszystko.
Aby wykorzystać dostępną w gniazdku moc oraz zadbać o bezpieczeństwo, nie podłączaj do tego gniazdka innego odbiornika. Jeśli dwa gniazdka znajdują się obok siebie, najprawdopodobniej są na tym samym obwodzie, więc drugie gniazdko lepiej zostawić niewykorzystane.
Każdy producent samochodu elektrycznego powinien dołączać kabel umożliwiający ładowanie auta z domowego gniazdka, jednak nie każdy to robi (Tesla zaprzestała dostarczania w standardzie kabli do ładowania z gniazdek domowych – kable można kupić osobno w cenie 300 USD).
Ładowanie z gniazdka jest co prawda nieskomplikowane jednak trwa dość długo. Na ogół moc ładowania nie przekracza 2,3 kW, co w zależności od samochodu oznacza, że godzina ładowania umożliwi przejechanie ok. 15 km.
Zobacz porównanie cen najpopularniejszych magazynów energii.
Powiedzmy, że kupiłeś Nissana Leafa z akumulatorem o pojemności 40 kWh i chcesz naładować baterię od blisko zera (w nowym Leafie minimum oznacza ok 3 kWh). Będziesz na to potrzebował ok 21 godzin.
W przypadku tego samego modelu ale z baterią o pojemności 62 kWh, czas ładowania wyniesie 32 godziny.
Posiadacze Renault Zoe z bateriami o pojemności 52 kWh będą potrzebowali około 27 godzin aby naładować akumulator do pełna.
W przypadku Tesli Model 3 SR+ z baterią o pojemności 60 kWh czas ładowania wyniesie ok 37 godzin.
Jak widać czas ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka domowego jest dość długi. Na ogół jednak nie potrzebujemy ładować akumulatora od zera do pełna. Wg statystyk przeciętnie w Polsce przejeżdżamy 22 km dziennie. To oznacza, iż dwie godziny ładowania dziennie powinny wystarczyć.
Ładowarka ścienna jest na ogół montowana na ścianie – na co wskazuje nazwa.
Posiadacze instalacji fotowoltaicznych mogą kupić inwerter fotowoltaiczny ze zintegrowaną ładowarką naścienną taką jak Solar Edge:
Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą domowej stacji ładowania jest znacznie szybsze niż ładowanie z gniazdka. O ile będzie szybsze zależy od tego czy zastosowana ładowarka będzie 1-fazowa czy 3-fazowa:
Wadą ładowarek naściennych jest ich cena – zobacz porówanie cen ładowarek do samochodów elektrycznych.
Jeżeli nie jesteś pewien co wybrać, możesz na początek ładować z gniazdka a zakup ładowarki naściennej odłożyć na później.
Zobacz, ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna w zależności od wielkości.
Jeśli dom posiada 1-fazową instalację elektryczną, można zamontować jedynie ładowarkę 1-fazową. Na rynku dostępne są modele umożliwiające ładowanie z mocą do 7,4 kW. Warto jednak przed zakupem upewnić się, jaką dysponujemy mocą przyłączeniową aby nie było rozczarowań.
Ładując Teslę 3SR+ ładowarką naścienną o mocy 7,4 kW, możemy:
Biorąc pod uwagę, iż już wspomniany przeciętne dzienny przebieg aut na terenie Polski wynosi 22 km, jednofazowa ładowarka naścienna w zupełności powinna zapewnić potrzebną ilość energii do ładowania samochodu elektrycznego.
Na rynku dostępne są 3-fazowe ścienne ładowarki do samochodów elektrycznych o mocy do 22 kW, co odpowiada trzykrotnej mocy ładowarki jednofazowej. Jednak ładując Teslę 3SR+ skrócimy czas ładowania 1,5 zamiast 3 razy. Oznacza to:
Powodem dla którego ładowanie baterii Tesli 3SR nie zmniejszyło się 3-krotnie w stosunku do ładowarki jednofazowej jest jednostka ładująca na pokładzie tego auta. Umożliwia ona ładowanie z mocą maksymalnie 11 kW. Można jednak znaleźć samochody elektryczne, które pozwalają na szybsze ładowanie. Przykładem jest Renault Zoe, który umożliwia ładowanie z mocą 22 kW.
Niektóre samochody elektryczne nie pozwalają na wykorzystanie pełnych możliwości ładowarek ściennych typu 2, ponieważ ich aparatura pokładowa posiada ograniczenia prądu ładowania. Przykłady takich aut poniżej:
Posiadacze instalacji fotowoltaicznych mogą wybrać ładowarkę 3-fazową z możliwością automatycznego przełączania w tryb 1-fazowy i ładować samochód tylko energią z fotowoltaiki.
Zobacz porównanie cen najpopularniejszych paneli fotowoltaicznych.
Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od różnych czynników, takich jak pojemność akumulatora, moc ładowania, a także szereg innych czynników. Aby jednak dać Ci wyobrażenie, poniżej przegląd szacunkowego czasu ładowania średniej wielkości samochodu elektrycznego.
Aby zapewnić dość dokładne przybliżenie, poniżej zestawienie, ile ładuje się samochód elektryczny. Zestawienie porównuje różne pojemności akumulatorów i różne moce ładowania:
Pojemność baterii | 25 kWh | 50 kWh | 75 kWh | 100 kWh |
---|---|---|---|---|
Moc ładowania (Poniżej) | ||||
2.3 kW | 10h30m | 24h30m | 32h45m | 43h30 |
7.4 kW | 3h45m | 7h45m | 10h00m | 13h30m |
11 kW | 2h00m | 5h15m | 6h45m | 9h00 |
22 kW | 1h00m | 3h00m | 4h30m | 6h00 |
50 kw | 36 min | 53 min | 1h20m | 1h48m |
120 kW | 11 min | 22 min | 33 min | 44 min |
150 kW | 10 min | 18 min | 27 min | 36 min |
240 kW | 6 min | 12 min | 17 min | 22 min |
Zobacz porównanie cen falowników hybrydowych.
Cena ładowania akumulatora a tym samym kosztów zużycia prądu w codziennej jeździe będzie zależeć od kilku parametrów.
Pierwszy z nich to cena prądu. Wg obowiązujących od 1 stycznia 2025 roku cen prądu, za 1 kWh zapłacimy od 0,98 zł do 1,1 zł. Ładowanie w nocy w taryfie G12 natomiast to koszt od 0,70 zł / kWh do 0,73 zł / kWh. Dla takich stawek policzyliśmy w poniższej tabeli kosz ładowania pojazdu dla 100 km jazdy.
Dane dotyczące zużycia energii pochodzą od producentów samochodów elektrycznych i uwzględniają jazdę po mieście oraz na autostradzie. Dla jazdy wyłącznie po mieście można przejechać do 30% więcej niż w tabeli. Natomiast jazda autostradą może zmniejszyć zasięg do ok 20%. Silnik spalinowy ma inne charakterystyki zużycia energii dlatego wygląda to odwrotnie niż w silniku spalinowym.
Zużycie energii kWh/ 100 km | Taryfa G11 | Taryfa G12 (tańsza strefa) | G12r (tańsza strefa) | |
---|---|---|---|---|
BYD Atto 2 45,1 kWh | 184 | 19 zł | 13 zł | 12 zł |
BYD Dolphin Surf 43.2 kWh Comfort | 163 | 17 zł | 12 zł | 10 zł |
BYD Dolphin Seal 82.5 kWh RWD | 172 | 18 zł | 12 zł | 11 zł |
BYD Seal U 71.8 kWh | 19,9 | 21 zł | 14 zł | 12 zł |
BYD Sealion 7 91.3 kWh AWD Excellence | 212 | 22zł | 15 zł | 13 zł |
BYD Tang 108.8 kWh | 237 | 25 zł | 17 zł | 15 zł |
Maxus MIFA 9 | 230 | 24 zł | 17 zł | 14 zł |
Nissan Leaf 39 kWh | 16,6 | 17 zł | 12 zł | 10 zł |
Skywell BE11 Long Range | 208 | 22 zł | 15 zł | 13 zł |
Tesla Model 3 | 15,1 | 16 zł | 11 zł | 9 zł |
Kia e-Niro 64 kWh | 17,3 | 18 zł | 12 zł | 11 zł |
Kia EV6 SR2WD | 17,7 | 19 zł | 13 zł | 11 zł |
Tesla Model Y Performance | 18,1 | 19 zł | 13 zł | 11 zł |
Renault Zoe ZE40 R110 | 16,1 | 17 zł | 12 zł | 10 zł |
Audi e-tron 55 quattro | 23,7 | 25 zł | 17 zł | 15 zł |
Skoda Enyaq iV 80 | 18,3 | 19 zł | 13 zł | 11 zł |
Zobacz, jakie są prognozy cen prądu na 2026 r. na podstawie cen giełdowych, po jakich sprzedawcy prądu kupują dzisiaj energię elektryczną z dostawą w 2026 r. (tzw. kontrakty na dostawę prądu w 2026 r.).
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
W Wielkiej Brytanii, sprzedawca prądu Octopus Energy i producent samochodów elektrycznych BYD uruchomiły pierwszy pakiet vehicle-to-grid (V2G) – oferując kierowcom całkowicie bezpłatne ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Za jedyne 300 funtów miesięcznie klienci otrzymują samochód BYD Dolphin EV, dwukierunkową ładowarkę i dostęp do cen prądu w taryfie dynamicznej.
Samochód trzeba ładować około 20 razy w miesiącu, gdy energia elektryczna jest tania i rozładowywać się z powrotem do sieci w godzinach szczytu. Octopus szacuje, że kierowcy mogą dzięki temu wyzerować koszty ładowania – oszczędzając prawie 1.000 funtów rocznie w porównaniu z benzyną.
Podobną usługę oferuje już od jakiegoś czasu we Francji Renault w swoich samochodach Renault 5.
Model ten oferuje korzyści nie tylko dla posiadaczy samochodów elektrycznych:
Zobacz, gdzie i w jakiej wysokości możesz uzyskać dofinansowanie do montażu Odnawialnych Źródeł Energii – programy dotacyjne do OZE lokalne, oraz ogólnopolskie.
Autor: Ryszard Jesionowski