Ile trwa i kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Ostatnia aktualizacja: 31 maja 2022 roku
Samochód elektryczny możemy ładować w domu na kilka sposobów. Każdy z nich wpłynie na szybkość ładowania. Ile czasu trwa ładowanie samochodu elektrycznego w domu oraz ile kosztuje?
- Sposoby ładowania samochodu elektrycznego
- Ładowanie z domowego gniazdka
- Ile czasu trwa ładowanie z gniazdka
- Domowa stacja ładowania – ładowarka ścienna
- 1-fazowa ładowarka naścienna
- 3-fazowa ładowarka naścienna
- Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu
- Podsumowanie
Sposoby ładowania samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego może być realizowane na trzy sposoby:
- Ładowanie z gniazdka.
- Domowa stacja ładowania – ładowarka ścienna może być 1-fazowa lub 3-fazowa
- Stacja szybkiego ładowania – publiczne ładowarki mogące osiągać moc do 350 kW
Tutaj skupimy się jedynie na ładowaniu samochodu elektrycznego w domu – czyli na dwóch pierwszych sposobach.
Ładowanie samochodu elektrycznego z domowego gniazdka (typ 1)
To najprostszy sposób ładowania auta. Podłączasz kabel do ładowania auta do gniazdka domowego i to wszystko.
Aby wykorzystać dostępną w gniazdku moc oraz zadbać o bezpieczeństwo, nie podłączaj do tego gniazdka innego odbiornika. Jeśli dwa gniazdka znajdują się obok siebie, najprawdopodbniej są na tym samym obwodzie, więc drugie gniazdko lepiej zostawić niewykorzystane.
Każdy producent samochodu elektrycznego powinien dołączać kabel umożliwiający ładowanie auta z domowego gniazdka, jednak nie każdy to robi (Tesla ogłosiła w kwietniu 2022 r iż zaprzestaje dostarczania w standardzie kabli do ładowania z gniazdek domowych – kable będzie można kupić osobno w cenie 200 USD).
Ładowanie z gniazdka jest co prawda nieskomplikowane jednak trwa dość długo. Na ogół moc ładowania nie przekracza 2,3 kW, co w zależności od samochodu oznacza godzinę ładowania umożliwiającą ok 15 km jazdy.
Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka (typ 1)
Powiedzmy, że kupiłeś Nissana Leafa z akumulatorem o pojemności 40 kWh i chcesz naładować baterię od blisko zera (w nowym Leafie minimum oznacza ok 3 kWh). Będziesz na to potrzebował ok 21 godzin.
W przypadku tego samego modelu ale z baterią o pojemności 62 kWh, czas ładowania wyniesie 32 godziny.
Posiadacze Renault Zoe z bateriami o pojemności 52 kWh będą potrzebowali około 27 godzin aby naładować akumulator do pełna.
W przypadku Tesli Model 3 SR+ z baterią o pojemności 60 kWh czas ładowania wyniesie ok 37 godzin.
Jak widać czas ładowania samochodu elektrycznego z gniazdka domowego jest dość długi. Na ogół jednak nie potrzebujemy ładować akumulatora od zera do pełna. Wg statystyk przeciętnie w Polsce jeździmy 22 km dziennie. To oznacza, iż dwie godziny ładowania dziennie powinny wystarczyć.
Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych – ładowarka ścienna (typ 2)
Ładowarka ścienna jest na ogół montowana na ścianie – na co wskazuje nazwa.
Posiadacze instalacji fotowoltaicznych mogą kupić inwerter fotowoltaiczny ze zintegrowaną ładowarką naścienną taką jak Solar Edge:
Ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą domowej stacji ładowania jest znacznie szybsze niż ładowanie z gniazdka. O ile będzie szybsze zależy od tego czy zastosowana ładowarka będzie 1-fazowa czy 3-fazowa:
- 1-fazowa ładowarka do samochodu – około 4 razy szybsza od ładowania z gniazdka,
- 3-fazowa ładowarka do samochodu – około 6 razy szybsza od ładowania z gniazdka; w przypadku niektórych modeli aut elektrycznych różnica może wynieść nawet 12-krotność.
Wadą ładowarek naściennych jest ich cena, która zaczyna się od ok 2 300 zł za podstawowy model i spokojnie może być dwukrotnie wyższa za modele bardziej zaawansowane.
Jeżeli nie jesteś pewien co wybrać, możesz na początek ładować z gniazdka a zakup ładowarki naściennej odłożyć na później.
1-fazowa ładowarka naścienna (typ 2)
Jeśli dom posiada instalację 1-fazową, można zamontować jedynie ładowarkę 1-fazową. Na rynku dostępne są modele umożliwiające ładowanie z mocą do 7,4 kW. Warto jednak przed zakupem upewnić się, jaką dysponujemy mocą przyłączeniową aby nie było rozczarowań.
Ładując Teslę 3SR+ ładowarką naścienną o mocy 7,4 kW, możemy:
- w ciągu godziny dostarczyć energii potrzebnej do przejechania ok 50 km,
- pełne ładowanie 60 kWh baterii od zera do 100% zajmie około 9 godzin.
Biorąc pod uwagę, iż już wspomniany przeciętne dzienny przebieg aut na terenie Polski wynosi 22 km, jednofazowa ładowarka naścienna w zupełności powinna zapewnić potrzebną ilość energii do ładowania samochodu elektrycznego.
3-fazowa ładowarka naścienna (typ 2)
Na rynku dostępne są 3-fazowe ścienne ładowarki do samochodów elektrycznych o mocy do 22 kW, co odpowiada trzykrotnej mocy ładowarki jednofazowej. Jednak ładując Teslę 3SR+ skrócimy czas ładowania 1,5 raza zamiast 3 razy. Oznacza to:
- dostarczenie w ciągu godziny energii umożliwiającej przejechanie ok. 75 km,
- pełne ładowanie 60 kWh baterii od zera do 100% zajmie około 6 godzin.
Powodem dla którego ładowanie baterii Tesli 3SR nie zmniejszyło się 3-krotnie w stosunku do ładowarki jednofazowej jest jednostka ładująca na pokładzie tego auta. Umożliwia ona ładowanie z mocą maksymalnie 11 kW. Można jednak znaleźć samochody elektryczne, które pozwalają na szybsze ładowanie. Przykładem jest Renault Zoe, który pozwala na ładowanie z mocą 22 kW.
Niektóre samochody elektryczne nie pozwalają na wykorzystanie pełnych możliwości ładowarek ściennych typu 2, ponieważ ich aparatura pokładowa posiada ograniczenia prądu ładowania. Przykłady takich aut poniżej:
- Nissan Leaf – pojemność baterii 39 kWh, moc ładowania 3,6 kW,
- Nissan Leaf e+ – pojemność baterii 59 kWh, moc ładowania 6,6 kW,
- Hyundai IONIQ Electric – pojemność baterii 38 kWh, moc ładowania 7,2 kW,
- Hyundai Kona Electric – pojemność baterii 38 kWh, moc ładowania 7,2 kW,
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Cena ładowania baterii a tym samym kosztów zużycia prądu w codziennej jeździe będzie zależeć od kilku parametrów.
Pierwszy z nich to cena prądu. Wg obowiązujących od 1 sierpnia 2022 roku ceny z VAT 23%, odbiorcy Energi w taryfie G11 zapłacą 0,82 zł / kWh. Ładowanie w nocy w taryfie G12 natomiast to koszt 0,69 zł / kWh. Dla takich stawek policzyliśmy w poniższej tabeli kosz ładowania pojazdu dla 100 km jazdy.
Dane dotyczące zużycia energii pochodzą od producentów samochodów elektrycznych i uwzględniają jazdę po mieście oraz na autostradzie. Dla jazdy wyłącznie po mieście można przejechać do 30% więcej niż w tabeli. Natomiast jazda autostradą może zmniejszyć zasięg do ok 20%. Silnik spalinowy ma inne charakterystyki zużycia energii dlatego wygląda to odwrotnie niż w silniku spalinowym.
Zużycie energii Wh/km | Taryfa G11 | Taryfa G12 | |
Nissan Leaf 39 kWh | 166 | 11,6 zł | 9,7 |
Tesla Model 3 | 151 | 10,5 zł | 8,9 zł |
Ford Mustang Mach-E ER RWD | 200 | 13,9 zł | 11,7 zł |
Kia e-Niro 64 kWh | 173 | 12,1 zł | 10,1 zł |
Kia EV6 SR2WD | 177 | 12,3 zł | 10,4 zł |
Tesla Model Y Performance | 181 | 12,6 zł | 10,6 zł |
Renault Zoe ZE40 R110 | 161 | 11,2 zł | 9,4 zł |
Audi e-tron 55 quattro | 237 | 16,5 zł | 13,9 zł |
Skoda Enyaq iV 80 | 183 | 12,8 zł | 10,7 zł |
Mini Cooper SE | 156 | 10,9 zł | 9,1 zł |
Do obliczeń przyjęto sprawność ładowania w wysokości 85%. Oznacza to, iż aby bateria osiągnęła pojemność 10 kWh należy dostarczyć ok. 11,8 kWh. Główna przyczyna strat podczas ładowania to zamiana prądu zmiennego w sieci domowej na prąd stały w baterii.
Podsumowanie
- Ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka domowego: zasięg jazdy 15 km / godz ładowania; 10 godz. ładowania umożliwia przejechanie ok 150 km.
- Jednofazowa ładowarka ścienna umożliwia ładowanie z prędkością ok 50 km zasięgu jazdy / godzinę ładowania.
- Trójfazowa ładowarka ścienna umożliwia ładowanie z prędkością ok 75 km zasięgu jazdy / godzinę ładowania.
Może Cię zainteresować