Jaki wybrać falownik do instalacji fotowoltaicznej? Porównaj ceny, długość i zakres gwarancji oraz parametry falowników.
Domowa ładowarka do samochodów elektrycznych – porównanie

Posiadasz lub planujesz zakup samochodu elektrycznego? Dzięki własnej domowej ładowarce do samochodów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej możesz zoptymalizować ładowanie samochodu, tak aby go ładować prądem z fotowoltaiki i/lub tanią energią elektryczną w nocy. Podpowiadamy, o czym należy pamiętać.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Porównanie ładowarek do samochodów elektrycznych
W tabeli poniżej porównanie cen i specyfikacji domowych ładowarek do samochodów elektrycznych (lista jest stopniowo rozbudowywana). Tabelkę można przesuwać w prawo.
Producent | Model | Moc ładowania | 1- / 3-fazowa | Długość kabla | OCPP 1.6? | Gwarancja | Tryby ładowania | Cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FoxESS | AO11KP1-E-2 | 11 kW | 3- fazowa | 3 lata | 2.580 zł | |||
Fronius | Home 11 J 2.0 | 11 kW | 3-fazowa | tak | 2 lata | Ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki, automatyczne przełączanie pomiędzy 3-faz a 1-faz | 3.650 zł | |
Fronius | Home 22 J 2.0 | 22 kW | 3-fazowa | tak | 2 lata | 4.110 zł | ||
GoodWe | GW11K-HCA | 11 kW | 3-fazowa | 6 m | nie | 2 lata | 2.240 zł | |
GoodWe | GW22K-HCA | 22 kW | 3-fazowa | 6 m | nie | 2 lata | 2.550 zł | |
Huawei | SCharger-7KS-SO | 7,4 kW | 1-fazowa | 3 lata | Ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki | 1.700 zł | ||
Huawei | SCharger-22KT-S0 | 22 kW | 3-fazowa | 3 lata | Ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki | 2.550 zł | ||
Myenergi | Zappi 22 kW | 22 kW | 3-fazowa | 6,5 m | 3 lata | 3.880 zł | ||
Sigenergy | Sigen EVAC 7 | 7 kW | 1-fazowa | 5 m | tak | 3 lata | 3.150 zł | |
Sigenergy | Sigen EVAC 11 | 11 kW | 3-fazowa | 5 m | tak | 3 lata | 3.430 zł | |
Sigenergy | Sigen EVAC 22 | 22 kW | 3-fazowa | 5 m | tak | 3 lata | 3.800 zł | |
Sofar Solar | EV11K-AC-02 | 11 kW | 3 -fazowa | 7 m | Ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki, automatyczne przełączanie pomiędzy 3-faz a 1-faz | 1.999 zł | ||
Solplanet | Apollo 11H | 11 kW | 3 – fazowa | 5 m | 3 lata | 2.120 zł | ||
Sungrow | AC011E-01 | 11 kW | 3-fazowa | 7 m | 3 lata | maks. ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki | 1.970 zł | |
Sungrow | AC22E-01 | 22 kW | 3-fazowa | 7 m | 3 lata | Ładowanie nadwyżkami z fotowoltaiki, Zarządzanie mocą ładowania | 3.180 zł | |
Wallbox | Pulsar Plus | 7 kW | 1-fazowa | 5 m | nie | 2 lata | 4.070 zł | |
Wallbox | Pulsar Plus | 11 kW | 3-fazowa | 5 m | nie | 2 lata | 4.270 zł | |
Wallbox | Pulsar Plus | 22 kW | 3-fazowa | 5 m | nie | 2 lata | 4.330 zł |
Jak działają domowe ładowarki do samochodów elektrycznych?
Domowe ładowarki do samochodów elektrycznych wykorzystują prąd przemienny (AC) lub prąd stały (DC) do ładowania akumulatora, jednak większość domowych ładowarek wykorzystuje prąd przemienny. Przekształcają one prąd przemienny z sieci, lub z instalacji fotowoltaicznej na prąd stały, który jest używany w baterii samochodu elektrycznego. Do nielicznych wyjątków domowych ładowarek na prąd stały należy Sigenergy.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu wymaga czasu, na ogół co najmniej kilku godzin (więcej na ten temat ponżej). Dla porównania – najszybsze publiczne ładowarki, które działają na prąd stały mogą ładować samochód nawet 50 razy szybciej niż typowa ładowarka domowa.
Fotowoltaika a ładowanie samochodu elektrycznego
Ze względów technicznych samochody elektryczne są ładowane z mocą co najmniej 1,4 kW (kilowatów) przy pomocy ładowarki jednofazowej, lub 4,1 kW z ładowarki trójfazowej. Tyle mocy powinno pozostać po odjęciu zapotrzebowania na prąd w domu (pracująca lodówka, telewizor, itp.). Im większa moc systemu fotowoltaicznego, tym większy udział fotowoltaiki w ładowaniu samochodu elektrycznego. Jeśli energia z fotowoltaiki nie jest dostępna, samochód będzie ładowany prądem z sieci.
Wpływ temperatury na moc ładowarki do samochodu elektrycznego
Jednym z czynników wpływających na moc z jaką pracuje ładowarka jest temperatura. Niektórzy producenci zmniejszają moc ładowania swoich urządzeń wraz ze wzrostem temperatury, natomiast inni programują wyłączenie swoich ładowarek, gdy temperatura osiąga zbyt wysoki poziom. Jeżeli ładowarka zostanie zamontowana na zewnątrz budynku, od strony południowej, słońce może powodować jej nagrzewanie.
Wiele ładowarek ma dopuszczalną temperaturę pracy do 50 °C, co sugeruje pracę w zacienionym miejscu.
Pobór prądu przez ładowarkę w trybie gotowości
Ładowarka do samochodu elektrycznego może znajdować się w trybie czuwania, jeśli jest podłączona do samochodu i oczekuje na sygnał z systemu zarządzania energią, np. podczas ładowania samochodu z fotowoltaiki lub ładowania z taryfami dynamicznymi. Z badań wynika, iż samochody elektryczne spędzają na ładowaniu pomiędzy 400 godzin a 1.400 godzin rocznie. Innymi słowy: ładowarki pozostają w trybie gotowości przez 93% czasu (8.180 h/a).
Pobór mocy ładowarek do samochodów elektrycznych w trybie czuwania waha się w przedziale od 0,6 W do 20 W. Znakomita większość ładowarek pobiera poniżej 10 W, a wiele ładowarek potrzebuje nawet mniej niż 4 W w trybie czuwania.
Biorąc pod uwagę czas spędzony w trybie czuwania wynoszący np. 8.200 h rocznie, zużycie energii przez ładowarkę wynosi pomiędzy 25 kWh 164 kWh rocznie. Niektóre ładowarki po okresie bezczynności, jeżeli nie rozpocznie się ładowanie samochodu elektrycznego, przechodzą w tryb uśpienia, tym samym zmniejszając pobór mocy.
Zobacz porównanie cen najpopularniejszych paneli fotowoltaicznych.
Ładowarki z funkcją przełączania faz
Niektóre ładowarki są wyposażone w funkcję automatycznego przełączania faz. Produkty te łączą w sobie możliwości ładowarki jednofazowej i trójfazowej w jednym urządzeniu. Jeśli dostępna moc przekracza lub spada poniżej wartości progowej, ładowarka przełącza się na optymalny tryb pracy.
Maksymalna moc dla pracy jednofazowej wynosi zazwyczaj 3,7 kW (16 A). Jeśli ładowarka ma ładować samochód z większą mocą, np. gdy dostępna jest większa nadwyżka prądu z fotowoltaiki, ładowarka przełącza się na tryb trójfazowy. Jeśli natomiast pojazd ma być ładowany z mocą niższą niż 4,2 kW, ładowarka przełącza się z powrotem na tryb jednofazowy.
Taryfy dynamiczne
Dzięki cyfryzacji sieci elektroenergetycznych i wprowadzeniu inteligentnych liczników energii elektrycznej, można precyzyjnie mierzyć pobór prądu. Umożliwia to również rozliczanie dynamicznych taryf energii elektrycznej, które zmieniają się co godzinę. Ma to na celu na przykład zachęcenie do zwiększonego poboru prądu w okresach wysokiej produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Od 2025 r. wszyscy więksi sprzedawcy energii muszą oferować taryfę z dynamiczną ceną energii elektrycznej. Taryfy dynamiczne dotyczą jedynie kosztów zakupu prądu, osobno są rozliczane koszty przesyłu prądu, które również mogą się dynamicznie zmieniać.
Taryfy dynamiczne są powiązane z cenami prądu na giełdzie energii i zmieniają się w zależności od podaży i popytu na energię elektryczną. Dynamiczna taryfa energii elektrycznej może być jednak atrakcyjna dla osób, które mogą ją wykorzystać do, np. ładowania samochodu elektrycznego, ponieważ ładowanie może się odbywać w okresach niskich cen prądu.
Taryfy dynamiczne można wykorzystać poprzez ręczne zaplanowanie ładowania samochodu lub automatycznie za pomocą aplikacji. System zarządzania energią musi mieć wówczas dostęp do taryf dynamicznych.
Wybór odpowiedniej ładowarki EV dla domu
Do stosowania w domu można wykorzystać ładowarkę typu 1 lub typu 2.
Ładowarka do samochodów elektrycznych typ 1
Ładowarka do samochodów elektrycznych typu 1 jest dostarczane bezpłatnie z większością samochodów. Ponieważ podłącza się ją do standardowego gniazdka elektrycznego, nie wymaga dodatkowego montażu (chyba że trzeba zainstalować nowe gniazdko w pobliżu samochodu).
Standardowe gniazdko elektryczne może dostarczać prąd o natężeniu 10A (amperów).
10A x 230V = 2,3 kW.
Oznacza to, że ładowarka typu 1 ładuje samochód elektryczny z mocą około 2 kW.
Jeśli samochód ma niewielką baterię o pojemności np. 60 kWh, pełne naładowanie zajmie 30 godzin.
Ograniczenia ładowarek typu 1
Ładowarki typu 1 są boleśnie powolne, chyba że masz małą baterię w samochodzie lub jeździsz niewiele. Szybkość ładowania odpowiada ładowaniu ok. 10 km zasięgu jazdy na godzinę.
Gniazdka elektryczne mogą sobie nie radzić z długotrwałym poborem prądu o wysokim natężeniu, którego wymaga ładowanie samochodu. Korzystanie z takiego gniazdka przy stałym natężeniu 10 amperów może ujawnić problemy z instalacją elektryczną w domu, od zadziałania zabezpieczeń elektrycznych po poważniejsze zagrożenia, takie jak przegrzanie wtyczek. Niektóre zaawansowane ładowarki typu 1 mogą wykrywać temperaturę i redukować moc, aby zapobiec przegrzaniu, jednak nie wszystkie posiadają tę funkcję.
Czy mogę ładować samochód elektryczny ze zwykłego gniazdka elektrycznego?
Możliwe jest ładowanie samochodu ze standardowego domowego gniazdka z uziemieniem, domowa instalacja elektryczna powinna być jednak w odpowiednim stanie. Domowe gniazdka elektryczne generalnie nie są przeznaczone do wielogodzinnego ciągłego użytkowania przy wysokim natężeniu prądu. Mogą się one przegrzać i stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Ponadto moc ładowania wynosząca 2,3 kilowata (kW) jest niska, a pełne naładowanie standardowego akumulatora samochodu elektrycznego zajmuje zwykle przynajmniej 10 godzin.
Warto przed zakupem samochodu elektrycznego sprawdzić stan instalacji elektrycznej w domu, a w szczególności przewodów doprowadzonych do gniazdka, z którego ma się odbywać ładowanie auta.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Zobacz, ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna w zależności od wielkości.
Ładowarka do samochodów elektrycznych typ 2
Ładowarka do samochodów elektrycznych typu 2 przeznaczona do użytku domowego może ładować z mocą od 7 kW do 22 kW. To od 3 do 10 razy szybciej niż w przypadku ładowarki typu 1.
Szybkość domowej ładowarki do samochodów elektrycznych zależy od dwóch czynników:
- tego, czy ładowarka jest 3-fazowa czy 1-fazowa (3-fazowa jest do 3x szybsza),
- maksymalnej szybkości ładowania AC danego modelu samochodu (np. BYD można ładować z mocą maks. 7 kW, a nowoczesne Tesle maks. 11 kW).
Proste ładowarki EV
Prosta domowa ładowarka ładuje samochód cały czas z mocą maksymalną, czyli tak szybko, jak to możliwe. Samochód sygnalizuje ładowarce moc, z jaką może być ładowany, a ładowarka po prostu dopasowuje tę moc.
Inteligentne (smart) ładowarki do samochodów elektrycznych
Dzięki inteligentnej ładowarce zyskujesz kontrolę nad procesem ładowania. Zasadniczo może ona zdecydować, czy ładować, czy nie i może dostosować szybkość ładowania na podstawie:
- pory dnia,
- zmiennej stawki za prąd (np. w taryfie dynamicznej),
- nadwyżki energii z fotowoltaiki,
- poziomu naładowania magazynu energii w domu.
Ładowarki jednofazowe i trójfazowe
Część samochodów elektrycznych może być ładowana z mocą 22 kW za pomocą ładowarki 3-fazowej, każda faza może ładować maksymalnie z mocą 7,3 kW. Odpowiada to ładowaniu z prędkością ok. 120 km zasięgu jazdy samochodem elektrycznym na godzinę.
Jeśli Twój dom ma zasilanie 1-fazowe i kupujesz 1-fazową ładowarkę do pojazdów elektrycznych to możesz ładować samochód z mocą 7 kW (~ 40 km zasięgu na godzinę) za pomocą jednofazowej ładowarki do pojazdów elektrycznych.
Szybkość ładowarki do samochodu elektrycznego jest ograniczona szybkością ładowania samochodu
Ładowarka do samochodów elektrycznych o mocy 22 kW ładuje dwa razy szybciej niż ładowarka o mocy 11 kW, pod warunkiem, że system ładowania samochodu elektrycznego może również przyjąć moc 22 kW. Podana moc ładowarek dotyczy ładowania 3-fazowego. Jednak niektóre samochody elektryczne mają tylko jednofazowy kontroler ładowania. Oznacza to, że na przykład w przypadku ładowarki o mocy 11 kW można dostarczać jedynie maksymalnie 3,7 kW – tj. jedną trzecią mocy znamionowej. Należy o tym pamiętać, wybierając samochód i ładowarkę, zwłaszcza jeśli zależy nam na jak najszybszym ładowaniu.
Czy potrzebujesz ładowarki do samochodu typ 2?
W skrócie: nie, nie potrzebujesz dedykowanej domowej ładowarki do ładowania pojazdu elektrycznego w domu.
Z badań przeprowadzonych w USA wynika, iż 35% użytkowników samochodów elektrycznych regularnie korzysta z ładowarek typu 2, natomiast 48% używa ładowarek typu 1 (pozostali regularnie ładują swoje samochody w ładowarkach publicznych lub nie ładują regularnie).
Na co powinienem zwrócić uwagę przy zakupie własnej ładowarki do samochodów elektrycznych?
Przy wyborze i zakupie ładowarki do samochodów elektrycznych należy kierować się wymaganiami posiadanego samochodu elektrycznego. Ładowarki do samochodów są dostępne w różnych wersjach: różnią się one pod względem konstrukcji, mocy ładowania, typów wtyczek i kosztów zakupu. Istnieją ładowarki z gniazdami, do których podłącza się kabel przewożony w samochodzie. Obecnie bardziej powszechne są ładowarki z zainstalowanym na stałe kablem i wtyczką, którą podłącza się do samochodu, tak jak podczas tankowania na stacji benzynowej.
Zobacz porównanie cen najpopularniejszych magazynów energii.
Jaki jest średni czas ładowania samochodu elektrycznego i co wpływa na szybkość ładowania?
Czas ładowania samochodu elektrycznego zależy od różnych czynników, takich jak pojemność akumulatora, moc ładowania, a także szereg innych czynników. Aby jednak dać Ci wyobrażenie, poniżej przegląd szacunkowego czasu ładowania średniej wielkości samochodu elektrycznego.
Aby zapewnić dość dokładne przybliżenie, poniżej zestawienie, ile ładuje się samochód elektryczny. Zestawienie porównuje różne pojemności akumulatorów i różne moce ładowania:
Pojemność baterii | 40 kWh | 65 kWh | 90 kWh |
---|---|---|---|
Moc ładowania (Poniżej) | |||
AC 2.3 kW | 11h36m | 18h50m | 26h05m |
AC 7.4 kW | 3h36m | 5h51m | 8h06m |
AC 11 kW | 2h25m | 3h56m | 5h27m |
AC 22 kW | 1h08m | 1h45m | 2h27m |
Zobacz ile czasu trwa i ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu.
Integracja ładowarki z instalacją fotowoltaiczną
Jeśli posiadasz wystarczająco dużą instalację fotowoltaiczną, jedna z najlepszych funkcji, jakie możesz znaleźć w ładowarce do samochodów elektrycznych, jest ładowanie samochodu nadwyżkami energii z fotowoltaiki (smart charging).
Funkcja ta, po włączeniu, monitoruje nadmiar energii z fotowoltaiki i przesyła ją do akumulatora w samochodzie. W ten sposób ładujesz swój samochód najtańszą energią elektryczną na świecie – prądem z fotowoltaiki.
Jeśli posiadasz instalację PV o niewielkiej mocy, wówczas ładowanie samochodu nadwyżkami energii z fotowoltaiki może być nieco frustrujące, ponieważ Twój samochód może ładować się bardzo wolno lub wcale, w zależności od natężenia promieniowania słonecznego. Jest to jeden z powodów, dla których nowi posiadacze samochodów elektrycznych czasami rozbudowują swoje instalacje.
Integracja ładowarki z magazynem energii
Jeśli posiadasz magazyn energii, zwykle najlepiej jest gromadzić w nim energię przeznaczoną do wykorzystania w domu, zamiast używać do ładowania samochodu.
Jeśli ładowarka samochodu elektrycznego pochodzi od tego samego producenta, co magazyn energii lub falownik hybrydowy, możesz za pomocą aplikacji uniemożliwić ładowanie samochodu energią z magazynu energii.
Zobacz, jakie są prognozy cen prądu na 2026 r. na podstawie cen giełdowych, po jakich sprzedawcy prądu kupują dzisiaj energię elektryczną z dostawą w 2026 r. (tzw. kontrakty na dostawę prądu w 2026 r.).
Gwarancja na ładowarki do samochodów elektrycznych
Większość osób używa swoich ładowarek do samochodów elektrycznych zaledwie przez kilka godzin dziennie, a ich budowa jest stosunkowo prosta. Niemniej jednak, najdłuższe gwarancje na ładowarki do samochodów elektrycznych wynoszą zaledwie 5 lat, a większość z nich obejmuje jedynie 2 lub 3 lata.
Głównym powodem, dla którego gwarancje są tak krótkie, jest fakt, że ładowarki do samochodów elektrycznych to wciąż nowa technologia. Gdy producenci zdobędą więcej doświadczenia, długość gwarancji powinna ulec wydłużeniu.
Problemem gwarancji jest jednak nie tylko ich długość. Zapewniana przez nie ochrona może być bardzo ograniczona. Najlepiej byłoby, gdyby gwarancja…
- w pełni pokrywała koszty wymiany uszkodzonego urządzenia – w tym koszty robocizny i transportu. Uważaj na gwarancje, które pokrywają jedynie nieokreśloną „cenę rynkową”,
- obejmowała wszystkie komponenty bez wyłączeń, w tym kabel do ładowania, jeśli jest dostarczany,
- nie wykluczała „zużycia” jako przyczyny roszczenia gwarancyjnego. Jeśli normalne użytkowanie może spowodować zużycie ładowarki EV w okresie gwarancyjnym, to jest to kiepski produkt.
Inteligentne ładowarki do samochodów elektrycznych
Jeśli posiadasz wystarczająco dużą instalację fotowoltaiczną, jedną z najlepszych funkcji, których powinieneś szukać w domowej ładowarce do samochodów, jest inteligentne ładowanie samochodu energią z fotowoltaiki.
Funkcja ta, gdy jest włączona, monitoruje nadwyżkę energii z fotowoltaiki i przekierowuje ją do akumulatora w samochodzie elektrycznym. W ten sposób zasilasz swój samochód najtańszą energią elektryczną na świecie: prądem z fotowoltaiki.
Uwaga: jeśli masz małą instalację fotowoltaiczną – ta funkcja prawdopodobnie będzie Cię frustrować, ponieważ Twój samochód może ładować się bardzo wolno lub wcale, w zależności od natężenia promieniowania słonecznego. Jest to jedno z kryteriów, które warto wziąć pod uwagę montując nową instalację fotowoltaiczną.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Zobacz porównanie cen falowników hybrydowych.
Funkcje ładowarki do samochodów elektrycznych – opcjonalne i niezbędne
Inteligentne ładowarki do aut elektrycznych mogą posiadać inteligentne funkcje ładowania. Ale prawdopodobnie najważniejsza jest funkcjonalność o skrócie OCPP.
OCPP – niezbędna funkcjonalność
Najbardziej pożyteczną w przyszłości cechą ładowarki do samochodów elektrycznych jest jej kompatybilność z protokołem OCPP (Open Charge Point Protocol). Funkcja ta umożliwia komunikację z innymi urządzeniami posiadającymi OCPP i integrację z usługami innych producentów w celu zoptymalizowania strategii ładowania samochodu, w tym korzystania z taryf dynamicznych.
Jeśli Twoja ładowarka posiada OCPP, większość z poniższych funkcji można dodać za pomocą oprogramowania:
Dopasowywanie się do zużycia prądu w domu
W przypadku domów o wysokim zapotrzebowaniu na prąd (np. bojler elektryczny), sterowanie obciążeniem dostosowuje pobór mocy, aby zapobiec przeciążeniu instalacji elektrycznej w domu podczas ładowania samochodu elektrycznego.
Długość kabla
Upewnij się, że kabel jest wystarczająco długi, aby móc ładować auto, niezależnie od tego, jak je zaparkujesz.
Możliwość ustawienia ładowania o określonej godzinie
Używanie timera do korzystania z taryf dynamicznych, lub dwustrefowych, w celu tańszego ładowania poza szczytem ma sens, zwłaszcza gdy produkcja energii z fotowoltaiki jest niewystarczająca. Prawdopodobnie w każdym samochodzie elektrycznym można ustawić ładowanie za pomocą timera – ale łatwiej jest polegać na ładowarce niż na samochodzie, zwłaszcza jeśli posiadasz kilka aut elektrycznych.
Ograniczony dostęp do ładowania
Ustawienie kodu PIN ogranicza dostęp do ładowarki i zapewnia, że tylko uprawnieni użytkownicy mogą rozpocząć ładowanie.
Monitoring zużycia prądu przez poszczególne samochody
Sprawdź czy wybrana ładowarka może identyfikować każdego użytkownika lub pojazd i rejestrować jego zużycie energii elektrycznej. Pomaga to zarządzać wydatkami kilku kierowców. Można to zrobić za pomocą unikalnych identyfikatorów, takich jak kody lub karty RFID.
Zobacz, gdzie i w jakiej wysokości możesz uzyskać dofinansowanie do montażu Odnawialnych Źródeł Energii – programy dotacyjne do OZE lokalne, oraz ogólnopolskie.
Dwukierunkowe ładowarki do samochodów elektrycznych
Niektóre samochody elektryczne mogą zasilać urządzenia gospodarstwa domowego (V2L), dostarczać energię z powrotem do sieci (V2G) lub dostarczać energię elektryczną do domów (V2H), działając jako przenośne akumulatory.
V2L umożliwia pojazdom elektrycznym bezpośrednie zasilanie urządzeń podczas awarii. Jest to przydatne w sytuacjach awaryjnych, ale ma ograniczenia w porównaniu do magazynów energii do fotowoltaiki.
V2G oferuje potencjalne zyski dla właścicieli samochodów elektrycznych dzięki sprzedaż energii do sieci, gdy ceny odsprzedaży energii z fotowoltaiki są wysokie. Nie zapewnia jednak zasilania domu podczas przerw w dostawie prądu.
V2H wyróżnia się tym, że umożliwia samochodom elektrycznym działanie jako domowy magazyn energii, teoretycznie zastępując potrzebę stosowania osobnego magazynu energii w domach z instalacją fotowoltaiczną. Technologia ta umożliwia funkcjonowanie podczas awarii sieci, a panele słoneczne mogą ładować samochód elektryczny.
Dwukierunkowe ładowarki, niezbędne dla V2H i V2G, są drogie i nieliczne. Jednym z producentów oferujących dwukierunkowe ładowarki prądu stałego jest Sigenergy.
Co oznaczają skróty V2G, V2L, V2H
V2G = Vehicle to Grid, czyli z samochodu do sieci
V2G to dwukierunkowe ładowanie, w którym można zarówno naładować baterię w samochodzie jak i wysłać energię z baterii do sieci energetycznej. Teoretycznie, można by np. sprzedawać energię z baterii (naładowanej z fotowoltaiki) do sieci wieczorami, gdy cena sprzedaży prądu jest najwyższa.
V2L – Vehicle to Load, czyli z pojazdu do odbiornika
V2L oferuje zasilanie z samochodu do niemal dowolnego odbiornika.
Od skromnych mocy potrzebnych do ładowania gadżetów – do większych, takich jak 2 kW lub 3,6 kW, aby zasilać małe urządzenia, czy nawet czajnik elektryczny.
V2L można wyobrazić sobie jako agregat kempingowy, ale cichszy i bez nieprzyjemnych spalin.
Coraz większa liczba samochodów elektrycznych umożliwia zasilanie odbiorników elektrycznych przez gniazdo ładowania samochodu (V2L), co można zobaczyć na przykładzie MG2:
V2H = Vehicle to Home, czyli z samochodu do domu
Istnieje różnica między V2H i V2G, która może zależeć od lokalizacji falownika – zamontowanego na ścianie w domu czy w garażu (V2H) lub zintegrowanego z samochodem (V2G).
Generalnie, V2H umożliwia zasilanie domu z baterii w samochodzie elektrycznym, np. podczas awarii sieci energetycznej.
Samochody posiadające V2L, V2G, V2H
Samochód | V2L | V2G | V2H |
---|---|---|---|
BYD Atto 3, Dolphin, Seal | ![]() | ![]() | ![]() |
Cupra Born | ![]() | ![]() | ![]() |
Hyundai Ioniq 5 | ![]() | ![]() | ![]() |
Kia EV6, EV9, Niro EV | ![]() | ![]() | ![]() |
Nissan Leaf | ![]() | ![]() | ![]() |

Policz oszczędności z instalacji fotowoltaicznej
Zobacz, na co zwrócić uwagę wybierając instalację fotowoltaiczną.
Podsumowanie
Jeśli kupujesz samochód elektryczny i chcesz zainwestować w domową ładowarkę, polecamy następujące sugestie:
- Zainwestuj w ładowarkę do samochodów elektrycznych typu 2, która może naładować baterie w samochodzie do pełna przez noc. Zostaw ładowarkę mobilną w bagażniku na wypadek sytuacji awaryjnych.
- Jeśli masz zasilanie 3-fazowe, zainstaluj ładowarkę 3-fazową.
- Jeśli posiadasz samochód elektryczny, duża instalacja fotowoltaiczna przyniesie Ci znaczne korzyści. Jeśli posiadasz dużą instalację fotowoltaiczną (10 kW+), prawdopodobnie masz wystarczającą ilość energii z fotowoltaiki, aby inteligentne ładowanie było opłacalne. Inteligentną ładowarkę można skonfigurować tak, aby ładowała samochód wyłącznie energią z fotowoltaiki. To najtańsze „paliwo”, jakie można zdobyć.
- Z publicznych ładowarek DC korzystaj tylko podczas podróży. Mogą być nawet 10 razy droższe niż ładowanie energią z fotowoltaiki w domu.
Autor: Ryszard Jesionowski