Masz już instalację PV i chcesz ją rozbudować o magazyn energii bez wymiany falownika na hybrydowy? Zobacz porównanie dostępnych na rynku baterii.
Magazyn energii Sigenergy – opinie i recenzja
Sigenergy narobił sporo zamieszania na rynku magazynów energii, wkraczając z dynamiczną kampanią reklamową, i ogłaszając nową gamę urządzeń typu „wszystko w jednym”.
System Sigenergy to jeden z ciekawszych systemów. Producent deklaruje wiele funkcjonalności, zewsząd słychać głosy zachwytu. Po wpisaniu w wyszukiwarce hasła Sigenergy pojawiają się tytuły typu: „NIE UWIERZYSZ CO TEN SYSTEM POTRAFI !!! – SIGENERGY”, albo „MAGAZYN KTÓRY ZARABIA – SIGENERGY”. Niektórzy, po obejrzeniu tych filmów, mówią że chcą tylko Sigenergy. Przyjrzyjmy się zatem, co się kryje za tą nową marką.
Zobacz, ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna do Twojego domu
Informacje o firmie
Firma Sigenergy powstała w 2022 roku, jej założycielem jest były dyrektor działu fotowoltaiki Huawei, Tony Xu. Jednym z akcjonariuszy Sigenergy jest fundusz Hillhouse Capital, który finansował między innymi firmę Tencent, twórcę popularnego w Chinach komunikatora internetowego i portalu społecznościowego WeChat.
Chociaż Sigenergy istnieje dopiero od trzech lat, może pochwalić się ponad 600 pracownikami, a 70% z nich to personel badawczo-rozwojowy. Firma posiada biura o powierzchni 8.000 metrów kwadratowych w Szanghaju, gdzie znajduje się siedziba główna.
Zakład produkcji baterii Sigenergy to fabryka o powierzchni 20.000 metrów kwadratowych zlokalizowana również w Szanghaju, której roczne zdolności produkcyjne wynoszą 6 GWh (giga-wato godzin, 6 mln kWh).
SigenStor
SigenStor (tak nazywa się produkt firmy Sigenergy) zadebiutował na polskim rynku w 2024 roku. Producent twierdzi, że SigenStor jest pierwszym systemem magazynowania energii „pięć w jednym”. Łączy on w sobie:
- falownik hybrydowy,
- magazyn energii,
- PCS – system konwersji energii,
- opcjonalny moduł ładowarki do samochodu elektrycznego DC – „gotowy” do V2X (ładowanie dwukierunkowe),
- EMS (system zarządzania energią):

SigenStor ma stopień ochrony IP66, dzięki czemu nadaje się do pracy na zewnątrz. Jego zakres temperatur pracy wynosi od -20°C do 55°C.
Możliwość ładowania baterii w ujemnych temperaturach oznacza, że bateria jest wyposażona w maty grzewcze, gdyż ładowanie baterii litowo-jonowych w niskich temperaturach może je uszkodzić.
Sigen Energy Controller czyli falownik hybrydowy
Falowniki Sigenergy w wersji trójfazowej są dostępne w mocach:
- 5 kW, 6 kW i 8 kW – wyposażone w 2 wejścia MPPT,
- 10 kW, 12 kW i 15 kW – posiadają 3 MPPT,
- 17 kW, 20 kW, 25 kW – posiadają 4 MPPT.
Falownik posiada standardowe funkcje inwertera hybrydowego i może być zainstalowany bez baterii SigenStor. Magazyn energii oraz ew. moduł ładowania EV DC może być zamontowany w późniejszym czasie.
Gateway
Falownik ma możliwość pracy w trybie wyspowym (off-grid). SigenStor oferuje funkcję zasilania awaryjnego, z bardzo krótkim czasem przełączania – 0-milisekundowe przełączenie w tryb awaryjny.

Aby możliwa była praca w trybie wyspowym, trzeba zamontować dodatkowy komponent, nazywany Gateway (u innych producentów, ten element może się nazywać np. Back-up box). Gdy wystąpi awaria sieci, gateway umożliwia szybkie przejście falownika w tryb pracy wyspowej.
Magazyn energii
Dostępne są baterie o pojemności 5 kWh (5,2 kWh pojemności użytecznej) i 8 kWh (7,8 kWh pojemności użytecznej), które można montować w wieże do 48 kWh (plus dalsza rozbudowa o kolejne wieże). Baterie o pojemnościach 5 kWh i 8 kWh mogą być montowane w tej samej wieży. Baterie pracują z napięciem 32 V, wyposażone są jednak w konwerter zwiększający napięcie do 300V – 900V. Moduły bateryjne Sigenergy układane w wieży łączone są równolegle.
Równoległe łączenie pozwala na pracę magazynu energii, nawet jeśli jeden z modułów ulegnie uszkodzeniu. Przy połączeniu szeregowym, usterka jednego modułu wyłącza całą wieżę.
Z drugiej strony, taki system wymaga dodatkowej elektroniki (konwerter napięcia), co powoduje m. in. zmniejszenie sprawności urządzenia.
Moc ładowania magazynu energii Sigenergy wynosi 2,5 kW dla baterii 5 kWh, oraz 4 kW dla baterii 8 kWh. Nie są to imponujące wartości. Dla porównania magazyny energii BYD HVS i HVM dysponują mocą w kW odpowiadającą pojemności w kWh, czyli można je naładować lub rozładować w ciągu jednej godziny. W przypadku SigenStor potrzeba na to dwukrotnie dłuższego czasu.
Jeśli chcielibyśmy sprzedać energię z magazynu energii wieczorem po wysokiej cenie (ceny sprzedaży energii z fotowoltaiki zmieniają się co godzinę), szybkość rozładowania baterii może pomóc wyeksportować do sieci większą ilość prądu.
Sztuczna inteligencja
SigenStor wykorzystuje sztuczną inteligencję do monitorowania pracy baterii. Aplikację można obsługiwać za pomocą czatu opartego na sztucznej inteligencji. Sama aplikacja oferuje bardzo szczegółowy monitoring – dostarczając informacji takich, jak napięcia i temperatury poszczególnych ogniw bateryjnych.
Ładowarka DC (prąd stały) do samochodów elektrycznych
Ładowarki DC występują na ogół jako publiczne ładowarki szybkiego ładowania, i umożliwiają ładowanie samochodu elektrycznego z pominięciem konwertera w samochodzie, dzięki czemu ładowanie jest znacznie szybsze.
Sigenergy wyposażył jednak swój system w moduł ładowarki prądem stałym EV DC, który jest osobnym (opcjonalnym) elementem, montowanym pod falownikiem. System umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 12,5 kW lub 25 kW.

Klasyczne domowe ładowarki do samochodów elektrycznych na prąd zmienny, mogą również ładować z mocą np. 22 kW. Jednak w wielu autach konwertery podkładowe mają ograniczenia, np. do 7 kW lub 11 kW. Tesla Model 3 ma ograniczenie do 11 kW, a BYD Atto 3 do 7 kW.
Domyślne ustawienia ładują samochód w pierwszej kolejności prądem z instalacji fotowoltaicznej, następnie uzupełniają energią z baterii a reszta (jeśli nadal brakuje mocy), pobierana jest z sieci. Jednak aby wykorzystać pełną moc ładowarki DC – 25 kW – potrzebny jest również falownik o odpowiedniej mocy.
Moduł ładowarki do ładowania prądem stałym EV DC w systemie Sigenergy oferuje jednak nieco więcej. Umożliwia dodatkowo tzw. ładowanie dwukierunkowe, czyli ładować można nie tylko baterię w samochodzie. Bateria w samochodzie może zasilać urządzenia elektryczne w domu. Obecnie jednak jedynie nieliczne samochody posiadają tą funkcjonalność, np. Nissan Leaf Gen2 i Outlander PHEV.
Można rzecz jasna, zamontować również ładowarkę AC (prąd zmienny). Ładowanie może odbywać się z mocą 7 kW, 11 kW lub 22 kW z dynamiczną kontrolą.
Funkcje bezpieczeństwa SigenStor
SigenStore wykorzystuje ogniwa bateryjne LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) i posiada pięć poziomów zabezpieczeń:

- czujniki temperatury monitorowane przez sztuczną inteligencję,
- wewnętrzny system przeciwpożarowy – oparty na aerozolu, który ma ugasić pożar w ciągu 4 sekund,
- zawór dekompresyjny,
- izolowane aerożelem podkładki między ogniwami bateryjnymi, zapobiegające rozprzestrzenianiu się ciepła,
- izolacja odporna na wysokie temperatury.
Gwarancja
SigenStor jest objęty 10-letnią gwarancją na baterię i kontroler energii (falownik) oraz 3-letnią gwarancją na moduł ładowania samochodu elektrycznego EV DC. Pozostałe komponenty, tj. brama (gateway), czujnik mocy i moduły komunikacyjne posiadają 2-letnie gwarancje.
Sigenergy gwarantuje, że magazyn energii zachowa 70% użytecznej pojemności w 10. roku lub minimalną wydajność energetyczną 15,85 MWh dla modułu 5 kWh lub 23,77 MWh dla modułu 8 kWh; w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
SigenStor musi posiadać komunikację z internetem. Jeśli nastąpi dłuższa przerwa w komunikacji (pow. jednego miesiąca), producent nie gwarantuje zachowania ważności gwarancji.
System nie może być montowany na obszarach przybrzeżnych w odległości 500 metrów od linii brzegowej.

Zobacz, ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna do Twojego domu
Sigenergy opinie
Większość użytkowników Sigenergy jest zadowolona z zakupu i opinie są pozytywne. Jest jednak kilka tematów, które pojawiają się wśród opinii, a które być może wymagają poprawy.
Jednym z tematów często spotykanych w kwestii eksploatacji magazynów energii w ogóle, jest koszt eksploatacji. I nie inaczej jest w przypadku Sigenergy.
Użytkownicy zauważyli pobór mocy w wysokości od 60W do 140W podczas normalnej eksploatacji, a w trybie czuwania 40W – 50W. Przy czym w trybie czuwania, magazyn energii wzbudza się dopiero wówczas, gdy pobór mocy osiągnie określoną wartość, np. 500W (można ustawić próg wzbudzenia). Oznacza to, że jeżeli zapotrzebowanie na moc będzie mniejsze, niż np. 500W, prąd zostanie pobrany z sieci.
Innym tematem wśród opinii jest hałas wytwarzany przez falownik:
Jeżeli urządzenie znajduje się w garażu lub piwnicy, taki poziom hałasu nie powinien mieć jednak większego znaczenia.
Okazuje się również, że jest problem z ładowaniem samochodu elektrycznego prądem stałym EV DC ustawiając godzinę rozpoczęcia ładowania. W większości przypadków, ta funkcja niestety nie działa, czyli jeśli np. chcielibyśmy ładować auto w nocy, (bo np. będzie wiał wiatr i turbina przydomowa wyprodukuje prąd, lub jeśli korzystamy z taryf dynamicznych), SigenStor niestety nie rozpocznie ładowania i trzeba to zrobić manualnie.
Opinie o Sigenergy pochodzą z portali branżowych oraz portalu konsumenckiego:
- SolarQuotes Australia – ocena 4,9 / 5 na podstawie 42 opinii,
- SolarChoice Australia – ocena 5,0 / 5 na podstawie 3 opinii,
- Trustpilot.com – ocena 3,7 / 5 na podstawie 13 opinii.
Podsumowanie
- System Sigenergy oferuje kompaktowy system fotowoltaiczny zawierający w sobie falownik, magazyn energii oraz moduł ładowania samochodu elektrycznego prądem stałym,
- Moduł ładowania samochodu prądem stałym ma możliwość pracy dwukierunkowej, czyli bateria w samochodzie może służyć do zasilania odbiorników w domu,
- Sigenergy twierdzi, że przejście w tryb pracy awaryjnej następuje w ciągu 0 sekund.
Autor: Ryszard Jesionowski