Ranking magazynów energii. Aktualne ceny, opłacalność, sprawność, warunki gwarancji. Wszystko, co istotne, aby dobrze wybrać.
Magazyny energii BYD – opinie i recenzja

Chińska firma BYD jest bez wątpienia liderem na rynku baterii litowo-jonowych. Jej produkty są bardzo popularne. Twój telefon komórkowy może mieć baterię BYD. Autobus elektryczny, który jeździ po Twoim mieście, może mieć baterię BYD. Może być również tak, że serwerownia w Twojej firmie jest wyposażona w magazyn energii BYD. Możesz nawet kupić samochód elektryczny marki BYD, lub inny zasilany akumulatorem BYD.
BYD oznacza Buduj Swoje Marzenia (Build Your Dreams) – a jednym z marzeń BYD jest być numerem 1 w magazynach energii do fotowoltaiki. Niektórzy tłumaczą ten skrót jednak nieco inaczej – Bring Your Dollars, czyli przynieś swoje dolary.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Firma BYD
Pochodzący z Chin BYD został założony w 1995 roku i zadebiutował na giełdzie w Hong Kongu w 2002 roku. Firma rozpoczęła swoją działalność jako producent baterii, a w 2003 roku wkroczyła na rynek motoryzacyjny.
W 2022 roku BYD był trzecim co do wielkości producentem baterii litowych na świecie z 12% udziałem w rynku. Na początku 2022 r. firma posiadała 135 gigawatogodzin (GWh) zdolności produkcyjnych baterii, które według prognoz do początku 2024 r. miały zostać rozbudowane do 445 GWh. Szacuje się, iż w 2024 r., BYD uzyskał pozycję lidera posiadając ok. 30% rynku magazynów energii.

W 2025 r., pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych (bez hybryd), BYD jest na pierwszym miejscu, zdecydowanie wyprzedzając konkurentów. Jeśli chodzi o sprzedaż wszystkich samochodów (włącznie ze spalinowymi), w 2024 r. BYD zajął szóste miejsce na świecie, przesuwając się z 11 miejsca w 2023 r.
BYD zatrudnia ponad 900 tys. osób (stan na wrzesień 2024 r.), z czego ponad 100 tys. jest zatrudnionych w działach badań i rozwoju.
Współpraca z inwerterami hybrydowymi
Magazyn energii BYD wymaga do pracy kompatybilnego falownika hybrydowego. Lista falowników z którymi współpracują magazyny energii BYD obejmuje m. in. Fronius, GoodWe, SMA, Solis, Sungrow czy Deye.
Rodzaje magazynów energii BYD
Akumulator BYD występuje w trzech wariantach:
- niskonapięciowy LVS (LV – Low Voltage – niskie napięcie)
- wysokonapięciowy HVS, HVM oraz HVB i HVE (HV – High Voltage – wysokie napięcie)
W 2025 r. na rynku pojawiły się dodatkowo wersje HVM+ oraz HVS+. Są to generalnie te same moduły bateryjne co bez plusa, zmienia się natomiast jednostka sterująca BCU. Dotychczasowy BCU (jednostka sterująca zawiera tzw. system zarządzania baterią BMS, służący do kontroli parametrów pracy baterii), zostaje zastąpiony nowym BCU, wspólnym dla baterii HVS / HVM / HVB.
Akumulatory niskonapięciowe mają grube i ciężkie kable i dlatego muszą być umieszczone bardzo blisko falownika. Wysokonapięciowe magazyny energii są bardziej elastyczne, jeśli chodzi o ich odległość od inwertera.
Modułowa budowa akumulatorów BYD
Magazyny energii BYD są zbudowane z modułów, które można układać jeden na drugim. Ich liczba może być różna, co zapewnia elastyczność w zakresie doboru pojemności. Pojemność użytkowa każdego modułu i liczba modułów bateryjnych, które można wykorzystać, różni się w zależności od trzech różnych wariantów akumulatorów BYD:
Magazyn energii BYD LVS: wieża składa się z 1- 6 modułów każdy o pojemności 4 kWh, czyli wieża może mieć od 4 do 24 kWh pojemności użytecznej
Magazyn energii BYD HVS: wieża składa się z 2 – 5 modułów każdy o pojemności 2,56 kWh, czyli z jednej wieży można uzyskać od 5,12 do 12,8 kWh pojemności użytecznej
Magazyn energii BYD HVM: wieża składa się z 3 do 8 modułów o pojemności 2,76 kWh zapewniających od 8,28 do 22,08 kWh pojemności użytecznej.
Jeśli potrzebna jest jeszcze większa pojemność, wieże modułów bateryjnych można łączyć równolegle.
Akumulator BYD HVS można wybrać wówczas, gdy poszukujemy magazynu energii o mniejszej pojemności, np. 7,7 kWh i w przyszłości będziemy rozważać rozbudowę do 10 kWh lub 13 kWh. Jeżeli natomiast mamy większą instalację fotowoltaiczną i potrzebujemy na początek np. 11 kWh, które w przyszłości zostanie rozbudowane do 14 kWh lub więcej, wówczas lepiej wybrać akumulator BYD HVM.
Baterie HVS oraz HVM nie mogą był łączone ze sobą – nie będą współpracować.
Zobacz czym różni się pojemność użyteczna od całkowitej magazynu energii.
Rozbudowa magazynu energii BYD
W przeciwieństwie do niektórych baterii innych producentów, magazyn energii BYD można rozbudowywać w dowolnym momencie poprzez dodanie dodatkowych modułów bateryjnych, pod warunkiem, że nie zostanie przekroczona ich maksymalna liczba. Ponieważ moduły te łączą się ze sobą bez konieczności stosowania dodatkowego okablowania, rozbudowa jest stosunkowo łatwa i dzięki temu może być tańsza niż w przypadku konkurencyjnych magazynów energii do domu (ze względu na mniejszą pracochłonność związaną z rozbudową akumulatora BYD).

Warto planować rozbudowę magazynu energii BYD w taki sposób, aby ograniczać liczbę wież bateryjnych. Po pierwsze, dzięki temu będzie dostępna większa moc – im więcej modułów bateryjnych w wieży, tym większa moc. Budując dwie mniejsze wieże zamiast jednej większej spowoduje zmniejszenie mocy. Po drugie dodatkowa wieża oprócz wydatku na dodatkowy moduł sterujący (BMS – każda wieża wymaga osobnego modułu sterującego) będzie wymagała montażu dodatkowego okablowania co spowoduje wzrost kosztów instalacji.
Moc akumulatorów BYD
Moc wyjściowa magazynu energii BYD zależy albo od falownika hybrydowego, albo od liczby modułów bateryjnych. Jeśli inwerter nie jest ograniczeniem, moc wyjściowa będzie zależeć od wariantu akumulatora BYD.
Magazyny energii BYD HVS oraz HVM pozytywnie wyróżniają się pod względem mocy, ponieważ mogą dostarczyć wartość mocy odpowiadającą pojemności baterii. Bateria BYD 10,2 kWh może być ładowana i rozładowywana z mocą 10,2 kW. Większość konkurencyjnych baterii będzie dla takiej pojemności dostarczało 5 – 7 kW.
Duża moc może być szczególnie przydatna, jeśli chcemy np. szybko naładować baterię, lub jeśli chcielibyśmy sprzedać energię z magazynu energii wieczorem po wysokiej cenie (ceny sprzedaży energii z fotowoltaiki zmieniają się co godzinę, dlatego duża sprzedaż prądu z magazynu energii umożliwi większe dochody).
Dla baterii LVS (niskonapięciowa) moc ładowania / rozładowywania jest nieco mniejsza i wynosi ok. 83% wartości pojemności użytkowej.
Zasilanie awaryjne
Inwerter hybrydowy połączony do BYD Battery Box określa sposób działania zasilania awaryjnego. W większości instalacji, gdy jest awaria sieci energetycznej, magazyn energii BYD będzie w stanie zapewnić zasilanie awaryjne, jednocześnie ładując baterie w ciągu dnia z instalacji fotowoltaicznej.
Czas potrzebny na przełączenie na zasilanie awaryjne w przypadku przerwy w dostawie prądu również zależy od falownika hybrydowego i może wynosić od kilkudziesięciu milisekund do kilkudziesięci sekund.
Praca w trybie off-grid
Jeżeli bateria BYD jest podłączona do odpowiedniego falownika, może funkcjonować w trybie off-grid.
Temperatura pracy
Temperatura pracy akumulatora BYD wynosi od -10°C do 50°C. Górna granica oznacza, że pracujący w zacienionym miejscu akumulator powinien nadal działać w każdych warunkach, z wyjątkiem najbardziej ekstremalnych upałów.
Dolna granica wynosi -10°C, ale szybkość ładowania przy tej temperaturze ulegnie zmniejszeniu. Magazyn energii BYD HVS / HVM jest wyposażony w maty grzewcze, dzięki czemu może pracować w ujemnych temperaturach. Maty grzewcze zużywają jednak prąd i mogą pobierać nawet kilkaset watów mocy.
Sprawność
Sprawność magazynu energii to ilość energii pobranej z akumulatora w stosunku do ilości dostarczonej. Jest to parametr na który warto zwrócić uwagę, gdyż różnice sprawności pomiędzy systemami fotowoltaicznymi z magazynem energii są znaczące.
Niemiecka uczelnia HTW Berlin, każdego roku publikuje wyniki testów sprawności magazynów energii z falownikami (głównie hybrydowymi, ale również sieciowymi, za pomocą tzw. magazynu energii na prąd zmienny). W 2025 r. w kategorii falowników 10 kW, BYD zajął wspólnie z Froniusem 3. i 4. miejsce, oraz z falownikiem Kostal miejsca 5., 7., oraz 10.

Obrazek powyżej pokazuje sprawności SPI systemów z falownikami 10 kW, natomiast obrazek poniżej systemów z falownikami 5 kW. Jak widać w przypadku tych drugich rezultaty są nieco gorsze.

W testach brały udział jedynie firmy, które same się zgłosiły, czyli można założyć, że jest to górna półka, jeśli chodzi o sprawność falownika oraz magazynu energii.
Sprawność SPI - parametr opracowany przez HTW Berlin - jest wskaźnikiem biorącym pod uwagę zarówno sprawność falownika, oraz sprawność magazynu energii, ale także cenę prądu, jak i stawkę za odsprzedaż energii z fotowoltaiki do sieci.
SPI (5 kW) uwzględnia jedynie pobór prądu w domu przez standardowe odbiorniki, takie jak lodówka, telewizor, itp.
SPI (10 kW) uwzględnia oprócz wymienionych powyżej również pompę ciepła, oraz samochód elektryczny.
Uzyskane przez HTW Berlin wyniki są zbliżone do wartości deklarowanych przez użytkowników:
- BYD HVS z inwerterem Sungrow – sprawność 89% (okres pomiaru ponad rok),
- BYD HVS plus Kostal Plenticore – 89% w okresie ok. 12 miesięcy,
- BYD HVS plus Kostal Plenticore – 88,5% do 90% w okresie czterech lat,
- BYD plus Fronius – ok. 95% w okresie niespełna 11 miesięcy,
- BYD HVM plus SMA – sprawność 87% na przestrzeni 2 miesięcy.
Przedostatni rezultat, znacznie przekraczający 90% dotyczy szczególnej sytuacji. Mianowicie moc ładowania i rozładowywania baterii jest w tym wypadku stosunkowo wysoka, co wpływa na tak dobry rezultat – i jednocześnie pokazuje, że sposób użytkowania baterii wpływa na koszty eksploatacji. Im niższa moc ładowania / rozładowania, tym niższa sprawność. Z drugiej strony, zbyt wysoka moc ładowania / rozładowania wpływa negatywnie na pojemność oraz trwałość baterii – zobacz, jak wydłużyć trwałość baterii litowo-jonowych.
Zobacz, jaka jest sprawność systemu PV z magazynem energii dla małych mocy ładowania / rozładowania.
Wysoka sprawność systemu wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji, gdyż im wyższa sprawność, tym niższe straty energii.
Na przykład, instalacja PV z akumulatorem, w której 3.000 kWh rocznie trafia do baterii, przy sprawności 90% straty wyniosą 300 kWh rocznie. Dla sprawności 70% natomiast, straty wyniosą 900 kWh rocznie.
A niestety takie sytuacje, jak sprawność na poziomie 70% się zdarzają. Zobacz dla porównania, jakie wyniki osiągają inne systemy: sprawność baterii Sofar Solar, zużycie prądu na pracę własną falownika Deye, lub zużycie prądu na pracę własną systemu Sigenergy, czy zużycie prądu falownika i baterii Huawei.
Nowy magazyn energii BYD HVB
W 2025 r. BYD wprowadza na rynek nowy produkt pod nazwą BYD HVB. Jest to moduł bateryjny, który charakteryzuje się mniejszymi wymiarami w stosunku do HVM / HVS:
- HVM/HVS – pojemność 2,56 kWh / 2,78 kWh, wysokość 233 mm, waga 38 kg,
- HVB – pojemność 2,97 kWh, wysokość 106 mm, waga 27,3 kg.

Zwiększoną gęstość energii w module bateryjnym BYD HVB osiągnięto dzięki nowej technologii nazwanej Blade Battery. Nowy magazyn energii oferuje nieco większy zakres temperatur pracy: od -20°C do 50°C. Gwarancja ma zostać wydłużona do 15 lat.
Falownik BYD SH / TH z magazynem energii BYD HVE
Oprócz już wcześniej wymienionego magazynu energii BYD HVB, kolejną nowością w 2025 r. będzie falownik BYD SH (jednofazowy) oraz TH (trójfazowy) współpracujący z baterią BYD HVE. Falowniki BYD SH / TH współpracują wyłącznie z baterią HVE, bateria HVE współpracuje wyłącznie z falownikami SH / TH.

Magazyn energii w technologii LFP (ale nie technologia Blade Battery) ma mieć standardową gwarancję 10 lat z możliwością wydłużenia do 15 lat, pod warunkiem ciągłej łączności z internetem. Będzie również możliwość powieszenia baterii na ścianie, a nie jedynie montażu na podłodze.
Falownik trójfazowy BYD TH będzie dostępny o mocach 5 / 6 / 8 / 10 / 12 i 15 kW.
Moduły bateryjne HVE będą dostępne w dwóch pojemnościach: 4,2 kWh, oraz 6,2 kWh. Oba moduły bateryjne można dowolnie mieszać w jednej wieży, w przeciwieństwie do starszej technologii HVM / HVS, gdzie nie było takiej możliwości.
Planujesz założyć instalację fotowoltaiczną? Sprawdź, ile to kosztuje.
Monitoring
BYD jest jednym z pierwszych producentów, który stworzył portal do monitoringu swoich magazynów energii. W przypadku konkurencyjnych produktów monitoring odbywa się na ogół za pośrednictwem inwertera. Dzięki własnej aplikacji BYD, istnieje możliwość monitoringu pracy poszczególnych modułów bateryjnych, zamiast całego zestawu. Większość inwerterów komunikuje usterkę gdy wystąpił wewnętrzny błąd baterii, natomiast dostęp do monitoringu na poziomie modułu bateryjnego umożliwia wcześniejsze wykrycie potencjalnego problemu.

Gwarancja
Gwarancja na baterie BYD HV wynosi 10 lat. Po upływie 10 lat pojemność baterii powinna wynosić minimum 60% pierwotnej pojemności, chyba że wcześniej zostanie przekroczona wartość wydajności energetycznej.
Na przykład HVS 5.12 posiada wydajność energetyczną w wysokości 15,41 MWh (15 410 kWh) co oznacza ponad 3 000 cykli ładowania / rozładowania. W praktyce rocznie magazyn energii osiąga ok 200 pełnych cykli (głównie ze względu na okres jesienno-zimowy, gdy jest zbyt mało energii słonecznej aby naładować baterię). A zatem raczej wcześniej upłynie 10 lat niż przekroczony zostanie poziom wydajności energetycznej.
Wartości wydajności energetycznej dla poszczególnych modeli można znaleźć w załączonej gwarancji.
Magazyn energii BYD HVS / HVM cena
Zobacz ile kosztuje magazyn energii BYD, oraz porównaj ceny innych magazynów energii oraz długość gwarancji, moce ładowania / rozładowania, itp.
Magazyn energii BYD opinie
Opinie o magazynie energii BYD pochodzą z portali branżowych:
- SolarQuotes Australia – ocena 4,9 / 5 na podstawie 189 opinii,
- SolarChoice Australia – ocena 4,4 / 5 na podstawie 20 opinii.
Opinie użytkowników dotyczące sprawności baterii BYD, przedstawiono już powyżej.
Podsumowanie
- Firma BYD jest solidnym producentem z wieloletnim doświadczeniem w magazynach energii.
- Wysokonapięciowe magazyny energii BYD HVS / HVM można używać zarówno w systemach podłączonych do sieci (on-grid) jak i wyspowych (off-grid).
- Przed rozbudową instalacji fotowoltaicznej o baterie BYD należy się upewnić, że falownik współpracuje z tą baterią.
Autor: Ryszard Jesionowski